
Kvalitetsmanual
1. Inledning
Att arbeta med stöd av ett kvalitetssystem innebär en rad fördelar. För det första blir de kvalitetspåverkande rutinerna enhetliga inom hela företaget, vilket innebär att alla gör samma saker på samma sätt. För det andra underlättar ett kvalitetssystem kontrollen över kvalitetskritiska aktiviteter, vilket reducerar risken för att "missa något".
2. Kvalitetsmanual
Följande paragrafer ska betraktas som Protector Ytbehandling AB:s kvalitetsmanual. Skillnaden mellan projektens kvalitetsplaner och kvalitetsmanualen är att manualen utförligt beskriver våra kvalitetsrutiner utan att den innehåller några projektunika krav.
2.1. Ledningens ansvar
Policy och övergripande mål för verksamheten fastställs av Protector Ytbehandling AB:s VD.
2.1.1. Kvalitetspolicy
De övergripande målen för kvalitetsarbetet anges i Protector Ytbehandling AB:s kvalitets- och miljöpolicy:
Kvalitet är först uppnådd när produkten eller tjänsten är levererad till kunden:
- enligt kundens krav och förväntningar.
- utan att skada personal och miljö.
- med tillfredsställande ekonomiskt resultat.
2.1.2. Projektmål
Vid byggstartsträffen bestäms vilka speciella mål som ska uppnås för aktuellt projekt.
2.1.3. Organisation
Ansvaret för att vi når rätt kvalitet i vårt arbete ligger odelat på Protector Ytbehandling AB:s VD. VD:n stöds i kvalitetsarbetet av kvalitetssystemansvarig.
Kvalitetssystemansvarig är Åsa Edman. Kvalitetsansvarig för projektet är projektansvarig som har full befogenhet att behandla alla, till projektet, hörande kvalitetsfrågor.
2.2. Kvalitetssystem
Protector Ytbehandling AB:s kvalitetssystem följer ISO 9001-standarden.
2.3. Projektgenomgång
Genomgångar görs för att de som deltar i projektet ska känna till och få förståelse för de krav och förutsättningar som finns i projekten samt göra riskbedömningar, bereda projekten och dess kontrollprogram. Beroende på projektens art kan ett antal olika genomgångar genomföras.
2.3.1. Byggstartsträff
Genomgång av anbud och projektstart samt en teknisk värdering utförs. Här beslutas vilka aktiviteter som är att betrakta som kvalitetskritiska och vem som beslutar vilka arbetsmoment som ska arbetsberedas. Projektunika kvalitetskrav diskuteras dessutom så att ett komplett underlag för upprättande av Kvalitetsplan och Kvalitetskontrollprogram erhålls.
2.3.2. Kontraktsgenomgång
Protector Ytbehandling AB har kontraktsgenomgång för att klargöra hur kundens krav och förväntningar kan uppfyllas. Projektet, produktionstidplaner samt kvalitetsplaner diskuteras. I samråd med beställaren klarläggs i vilken omfattning resultatpärm ska överlämnas inför slutbesiktning.
2.3.3. Etableringsträff
Vid etableringsträffen förmedlas information om projektens mål och rutiner avseende tider, arbetsmiljö, kvalitet, miljö mm vilket protokollförs på blanketten Etableringsträff.
2.3.4. Startmöte med underentreprenörer
Underentreprenörer som utför kvalitetskritiska aktiviteter kallas för att klargöra vilka rutiner som gäller och vilken omfattning kvalitetsarbetet ska ha. Mötet protokollförs på blanketten Startmöte UE.
2.4. Projekteringsstyrning
Styrning av projektering sker enligt angivna rutiner i beställningsskrivelse till konsult samt enligt rutiner som fastställs vi projekteringsgenomgång.
2.4.1. Projekteringsgenomgång
Vid projekteringsgenomgången deltar representanter från Protector Ytbehandling AB och dennes konsulter samt i vissa fall beställaren och dennes konsulter. Syftet är att klargöra mål och utreda tekniska frågor samt fastställa rutiner för dokumentstyrning.
2.4.2. Granskningsprotokoll
I Granskningsprotokollen förs alla löpande beslut, besked och granskningsyttrande in så att både Protector Ytbehandling AB och konsulterna har klart för sig vad som gäller.
2.5. Styrning av dokument och data
Ansvarig för dokumentstyrning på arbetsplatsen är projektansvarig. Handlingar distribueras enligt distributionslista eller dokumentplan.
Då faxmeddelande eller delkopia på ritningar från kopieringsmaskin lämnas som arbetsinstruktion ska dessa dateras och signeras. Det ska även tydligt framgå vilken ritning som avses.
Samtliga till projekten inkommande handlingar ska föras in på blanketten Dokumentmottagning.
Om ritning eller annan handling distribueras ut på arbetsplatsen ska detta dokumenteras på blanketten Utlämnade dokument så ingen risk föreligger att inaktuell handling oavsiktligt används.
2.6. Inköp
Vid inköp säkerställs rätten till att genomföra kvalitetsrevisioner hos leverantörer, underentreprenörer och konsulter. I beställningsskrivelse och åberopande handlingar framgår beställarens kvalitetskrav, samt hurvida leverantören ska upprätta kvalitetsplan och kontrollprogram.
I inköps- och leveransplanen framgår vem som gör inköpen och vem som svarar för avrop och leveransbevakning.
2.6.1. Leverantörsvärdering
Leverantörer bedöms och väljs ut med ledning av tidigare förmåga att uppfylla ställd krav eller om de kan visa att de har fungerande system för att säkra kvaliteten på sina produkter.
Innan inköparen beställer en kvalitetskritisk vara eller tjänst ska denna utföra en leverantörsbedömning enligt blanketten Leverantörsvärdering, och bifoga denna med arbetsplatsens kopia på beställningsskrivelsen. När varan levererats eller när tjänsten är utförd ska ansvarig göra motsvarande värdering på samma blankett och skicka in denna till inköparen. På så sätt erhålles en erfarenhetsåterföring avseende leverantörer.
2.7. Behandling av produkter tillhandahållna av kund
Tillhandahållet material hanteras som om det vore köpt av Protector Ytbehandling AB utom vad gäller reklamation med anledning av fel, brist eller försening. Sådan reklamation lämnas till beställaren i form av en avvikelse på blankett Erfarenhetsrapport.
2.8. Produktidentifikation och spårbarhet
När projekten avslutas förs alla leverantörer av varor och tjänster in på blanketten Produktidentifikation, och bifogas resultatpärmen. Detta gör det möjligt att överskådligt se vilka leverantörer som ingått i projektet.
2.9. Produktionsstyrning
Projekten styrs med hjälp av en samling rutiner.
2.9.1. Starttillstånd
Starttillstånd ges av projektens ombud först efter att en rad minimikrav uppfyllts.
2.9.2. Planering
Projektens planering utgörs av:
- samordnande produktionstidplaner.
- rullande planering.
- placeringsritningar.
- arbetsberedningar.
Arbetsberedningar genomförs för komplicerade eller riskfyllda arbetsmoment på blanketten Arbetsberedning.
2.9.3. Kvalitetsplan
Projektens Kvalitetsplan är ett projektunikt dokument som beskriver projektens kvalitetsrutiner inklusive projektspecifika kvalitetskrav. Uppföljning av kvalitetsplanen görs i anslutning till arbetsmöten.
2.9.4. Rutiner för projektändringar
Förteckning över tillkommande och avgående arbeten.
2.9.5. Mötesplan
Mötesrutiner fastställs vid projektstart och bör utgöras av:
- projektmöte (hålls ca 1 gång/månad).
- startmöte UE (efter behov).
- informationsmöte egen personal (kontinuerligt).
2.9.6. Arbetsmiljö
Ansvaret för att arbetsmiljön säkerställs ligger på Protector Ytbehandling AB:s VD:s ansvar. Arbetsmiljön säkerställs genom att gällande lagstiftning följs. Information till berörd personal om innebörden av fastlagd ansvarsfördelning för projektet sker vid byggstartsträffen.
2.10. Kontroll och provning
Kontrollen utgör en viktig del av kvalitetsarbetet och består i huvudsak av följande moment:
2.10.1. Mottagningskontroll
Ansvarig för mottagningskontrollen är platschefen. Kontroll görs mot beställning och följesedel. Underentreprenör utför mottagningskontroll av egna leveranser.
2.10.2. Tillverkning
Den som utför ett arbete kontrollerar sin egen arbetsinsats. Detta avser även underentreprenör och konsult.
De vid projektstartsträff identifierade kvalitetskritiska aktiviteterna förs in i Kvalitetskontrollprogram med tillhörande Kontrollplaner av vilket framgår kontrolldokument, kontrollfrekvens och toleranser.
Projektansvarig och entreprenadansvarig eller motsvarande arbetar gemensamt fram innehållet i kvalitetskontrollplanerna.
2.10.3. Slutkontroll och slutprovning
Genomförs före slutbesiktning genom förberedande besiktning som protokollförs.
2.11. Behandling av kontroll-, mät- och provutrustning
Samtliga instrument på projekten förs in i en Instrumentförteckning. Resultat från kontroll förs in på blanketten Instrumentkontroll.
2.12. Kontroll och provningsstatus
Vid mottagningskontroll och egenkontroll, kontrolleras att föreskriven godkännandemärkning finns. Märkningen ska skyddas. Om märkningen blir dold, dokumentera den i kvalitetskontrollplan.
2.13. Behandling av avvikande produkter
Avvikelser och störningar dokumenteras, behandlas på Erfarenhetsrapport och delges kunden. Defekt eller felaktigt material märks på tydligt sätt, exempelvis med röd sprayfärg, så att risken för användning elimineras.
2.14. Korrigerande och förebyggande åtgärder
Under projektets gång ansvarar projektansvarig för att nödvändiga korrigerande åtgärder vidtas, kontrollerar att de utförs samt avrapporterar till kvalitetsledare förbättringsförslag på blanketten Erfarenhetsrapport. Sammanställning över alla erfarenhetsrapporter görs i Rapportjournalen.
Avslutningsmöte hålls minst 2 veckor från slutbesiktning där Protector Ytbehandling AB:s VD är närvarande vilket protokollförs på blankett Avslutningsmöte.
Minst en gång per år hålls en kvalitets- och miljöträff där produktionspersonalen tillsammans med berörd kontorspersonal träffas och diskuterar kvalitetssystemet och dess tillämpning samt de erfarenheter som vunnits under året och sammanställts på erfarenhetsrapporterna.
2.15. Hantering, förvaring, packning, skydd och leverans
Material ska hanteras så skador och försämringar förhindras. Placeringsritning för materialupplag och förråd upprättas. Avser även underentreprenörers upplag och förråd.
2.16. Hantering av kvalitetsdokument
Resultatpärm finns till varje projekt i ett exemplar. Två veckor före slutbesiktning överlämnas en kopia till beställaren. Ett exemplar av resultatpärmen arkiveras ihop med övriga projekthandlingar. Följande kvalitetsdokument ska bifogas resultatpärmen:
- Kvalitetsplan
- Kontraktsgenomgång
- Produktidentifikation
- Instrumentförteckning och instrumentkontroll
- Kvalitetskontrollprogram och Kvalitetskontrollplaner
- Avvikelser dokumenterade på Erfarenhetsrapport
- All dokumentation avseende förberedande besiktning och slutprovning
2.17. Interna kvalitetsrevisioner
Interna kvalitetsrevisioner utförs på uppdrag av Protector Ytbehandling AB:s VD enligt bolagets revisionsplan. Tillämpad standard är ISO:10011. Resultatet av revision redovisas på blankett Intern revision.
2.18. Utbildning
Vid projektstartsträff utreds eventuellt utbildningsbehov för aktuellt projekt.
2.19. Service
Kontaktperson under garantitiden är Protector Ytbehandling AB:s VD.
2.20. Statistiska metoder
För närvarande ej tillämpat hos Protector Ytbehandling AB.
3. Definitioner
Hos Protector Ytbehandling AB gäller standarden ISO 8402 som definierar en rad kvalitetsbegrepp. Vissa begrepp benämns dock annorlunda, eller har synonymer hos Protector Ytbehandling AB.
- Kund - Beställare
- Konstruktionsgenomgång - Projekteringsgenomgång
4. Referenser
4.1. Mallar
- Kvalitetsplan
- Avslutningsmöte
- Kvalitetskontrollplan
- Etableringsträff
- Startmöte UE
- Granskningsprotokoll
- Dokumentmottagning
- Utlämnade dokument
- Leverantörsvärdering
- Rapportjournal
- Erfarenhetsrapport
- Arbetsberedning
- Informationsmöte
- Checklista besiktning
- Checklista stål
- Instrumentförteckning
- Instrumentkontroll
- Produktidentifikation
- Kvalitetskontrollprogram
4.2. Bilagor
- Slutrapport
- Intern revision
4.3. Handböcker
- SS-EN ISO 9001:1994
- SS ISO 8402:1994
- SS ISO 10011-1:1990
- HMK-Ge:D.B.