
Miljömanual
1. Inledning
Syftet med Protector Ytbehandling AB:s miljösystem är att säkerställa att lagstadgade miljökrav uppfylls. Vidare ska vi med hjälp av miljösystemet förutse projektets miljöpåverkan så tidigt som möjligt och därmed medverka till att minimera denna. Slutligen ska vi säkerställa att beställaren, myndigheter och kringboende informeras i erforderlig omfattning.
2. Miljömanual
Följande paragrafer ska betraktas som Protector Ytbehandling AB:s miljömanual. Skillnaden mellan projektens miljöplaner och miljömanualen är att manualen utförligt beskriver våra miljörutiner utan att den innehåller några projektunika krav.
2.1. Ledningens ansvar
Policy och övergripande mål för verksamheten fastställs av Protector Ytbehandling AB:s VD.
2.1.1. Miljöpolicy
De övergripande målen för miljöarbetet anges i Protector Ytbehandling AB:s kvalitets- och miljöpolicy:
Kvalitet är först uppnådd när produkten eller tjänsten är levererad till kunden:
- enligt kundens krav och förväntningar.
- utan att skada personal och miljö.
- med tillfredsställande ekonomiskt resultat.
2.1.2. Projektmål
Vid byggstartsträffen bestäms vilka speciella mål som ska uppnås för aktuellt projekt.
2.1.3. Organisation
Ansvaret för att projektens miljömål och miljökrav uppfylls ligger på Protector Ytbehandling AB:s VD. Projektansvarig har det direkta ansvaret för rådgivning, myndighets- och beställarkontakt samt att kontroll utförs på arbetsplatsen med hjälp av företagets miljöansvarig.
2.2. Miljösystem
Protector Ytbehandling AB:s miljösystem strävar för att uppfylla standarden ISO 14001 angivna kraven, men är strukturerat enligt ISO 9001 för jämförelse med projektets kvalitetsplan.
2.3. Projektgenomgång
Genomgångar görs för att de som deltar i projektet ska känna till och få förståelse för de krav och förutsättningar som finns i projekten samt göra riskbedömningar, bereda projekten och dess kontrollprogram. Beroende på projektens art kan ett antal olika genomgångar genomföras.
2.3.1. Arbetsstartträff
Genomgång av anbud och start samt en riskanalys avseende miljö utförs. Här beslutas vilka aktiviteter som är att betrakta som miljökritiska utifrån:
- lagstadgade miljökrav.
- lokala föreskrifter.
- beställarens projektunika miljökrav.
- Protector Ytbehandling AB:s kunnande och riskanalys.
Diskussion förs kring dessa krav så att ett komplett underlag för upprättande av Miljöplan och Miljökontrollprogram erhålls.
2.3.2. Kontraktsgenomgång
Protector Ytbehandling AB kallar till kontraktsgenomgång för att klargöra hur kundens miljökrav kan uppfyllas.
2.3.3. Etableringsträff
Vid etableringsträffen förmedlas information om projektens mål och rutiner avseende tider, arbetsmiljö, kvalitet, miljö mm vilket protokollförs på blanketten Etableringsträff.
2.3.4. Startmöte med underentreprenörer
Underentreprenörer som utför arbete vilket kan ha miljöpåverkan kallas för att klargöra vilka miljörutiner som gäller. Mötet protokollförs på blanketten Startmöte UE.
2.4. Projekteringsstyrning
Styrning av projektering sker enligt angivna rutiner i beställningsskrivelse till konsult samt enligt rutiner som fastställs vi projekteringsgenomgång.
2.4.1. Projekteringsgenomgång
Vid projekteringsgenomgången deltar representanter från Protector Ytbehandling AB och dennes konsulter samt i vissa fall beställaren och dennes konsulter. Syftet är att säkerställa att uppställda miljökrav tas hänsyn till.
2.5. Styrning av dokument och data
Enligt kvalitetsmanualen.
2.6. Inköp
Leverantörer bedöms och väljs med hänsyn till förmåga att leva upp till ställda miljökrav, beställningsskrivelse och åberopande handlingar där beställarens miljökrav framgår. Vidare anges hurvida leverantören ska presentera miljövarudeklaration.
2.6.1. Leverantörsvärdering
I leverantörsvärderingsprocessen ingår som ett delkriterie leverantörens miljösystem.
2.7. Behandling av produkter tillhandahållna av kund
Tillhandahållna produkter hanteras miljömässigt, som produkter från andra leverantörer.
2.8. Produktidentifikation och spårbarhet
Av produktidentifikation framgår vilka leverantörer, material, produkter och fabrikat som har använts i projektet. Till detta bifogas alla miljövarudeklarationer.
2.9. Produktionsstyrning
Projekten styrs med hjälp av en samling rutiner.
2.9.1. Skyddsrond
I samband med arbetsplatsernas normala skyddsronder genomförs också kontroll av arbetsstartsträff identifierade miljökritiska aktiviteter för vilka miljökontrollplan ej upprättats.
2.9.2. Miljöplan
Projektens Miljöplan är ett projektunikt dokument som beskriver projektens miljörutiner inklusive projektspecifika miljökrav. Uppföljning av miljöplanen görs i anslutning till byggmöten.
2.9.3. Rutiner för projektändringar
Om de handlingar angivna miljöförutsättningarna ändras, ska utvärdering av konsekvenserna ske.
2.9.4. Mötesplan
Enligt kvalitetsmanual.
2.10. Kontroll och provning
Den som utför ett arbete kontrollerar sin egen arbetsinsats. Detta avser även underentreprenör och konsult.
De vid arbetsstartsträff identifierade miljökritiska aktiviteterna förs in i Miljökontrollprogram med tillhörande Miljökontrollplaner av vilket framgår kontrollmoment, kontrollfrekvens och toleranser.
Projektansvarig och entreprenadingenjör eller motsvarande arbetar gemensamt fram innehållet i miljökontrollplanerna.
2.11. Behandling av kontroll-, mät- och provutrustning
Enligt kvalitetsmanual.
2.12. Kontroll och provningsstatus
Enligt kvalitetsmanual.
2.13. Behandling av avvikande produkter
Enligt kvalitetsmanual.
2.14. Korrigerande och förebyggande åtgärder
Enligt kvalitetsmanual.
2.15. Hantering, förvaring, packning, skydd och leverans
Hantering av kemikalier, drivmedel och oljor bör behandlas separat i Miljöplanen. Övrigt material enligt kvalitetsmanual. Bifogat denna manual finner du Kemikalieinspektionens system för Klassificering och Märkning.
2.16. Hantering av miljödokument
Resultatpärm finns till varje projekt i ett exemplar. innan slutbesiktning överlämnas en kopia till beställaren. Ett exemplar av resultatpärmen arkiveras ihop med övriga projekthandlingar. Följande kvalitetsdokument ska bifogas resultatpärmen:
- Miljöplan
- Kontraktsgenomgång
- Kvalitetskontrollprogram och Kvalitetskontrollplaner
- Miljövarudeklarationer
2.17. Interna kvalitetsrevisioner
Enligt kvalitetsmanual.
2.18. Utbildning
Enligt kvalitetsmanual.
2.19. Service
Kontaktperson under garantitiden är Protector Ytbehandling AB:s VD.
2.20. Statistiska metoder
För närvarande ej tillämpat hos Protector Ytbehandling AB.
3. Referenser
3.1. Mallar
- Miljöplan
- Miljökontrollprogram
- Miljökontrollplan
3.2. Bilagor
- Klassificering och Märkning
- OBS-lista
- Korsreferenstabell 9001-14001
4.3. Handböcker
- SS-EN ISO 14001:1996
- SS ISO 8402:1994
- www.kemi.se