Miljömanual

1. Inledning

Syftet med Protector Ytbehandling AB:s miljösystem är att säkerställa att lagstadgade miljökrav uppfylls. Vidare ska vi med hjälp av miljösystemet förutse projektets miljöpåverkan så tidigt som möjligt och därmed medverka till att minimera denna. Slutligen ska vi säkerställa att beställaren, myndigheter och kringboende informeras i erforderlig omfattning.

2. Miljömanual

Följande paragrafer ska betraktas som Protector Ytbehandling AB:s miljömanual. Skillnaden mellan projektens miljöplaner och miljömanualen är att manualen utförligt beskriver våra miljörutiner utan att den innehåller några projektunika krav.

2.1. Ledningens ansvar

Policy och övergripande mål för verksamheten fastställs av Protector Ytbehandling AB:s VD.

2.1.1. Miljöpolicy

De övergripande målen för miljöarbetet anges i Protector Ytbehandling AB:s kvalitets- och miljöpolicy:

Kvalitet är först uppnådd när produkten eller tjänsten är levererad till kunden:

- enligt kundens krav och förväntningar.
- utan att skada personal och miljö.
- med tillfredsställande ekonomiskt resultat.

2.1.2. Projektmål

Vid byggstartsträffen bestäms vilka speciella mål som ska uppnås för aktuellt projekt.

2.1.3. Organisation

Ansvaret för att projektens miljömål och miljökrav uppfylls ligger på Protector Ytbehandling AB:s VD. Projektansvarig har det direkta ansvaret för rådgivning, myndighets- och beställarkontakt samt att kontroll utförs på arbetsplatsen med hjälp av företagets miljöansvarig.

2.2. Miljösystem

Protector Ytbehandling AB:s miljösystem strävar för att uppfylla standarden ISO 14001 angivna kraven, men är strukturerat enligt ISO 9001 för jämförelse med projektets kvalitetsplan.

2.3. Projektgenomgång

Genomgångar görs för att de som deltar i projektet ska känna till och få förståelse för de krav och förutsättningar som finns i projekten samt göra riskbedömningar, bereda projekten och dess kontrollprogram. Beroende på projektens art kan ett antal olika genomgångar genomföras.

2.3.1. Arbetsstartträff

Genomgång av anbud och start samt en riskanalys avseende miljö utförs. Här beslutas vilka aktiviteter som är att betrakta som miljökritiska utifrån:

- lagstadgade miljökrav.
- lokala föreskrifter.
- beställarens projektunika miljökrav.
- Protector Ytbehandling AB:s kunnande och riskanalys.

Diskussion förs kring dessa krav så att ett komplett underlag för upprättande av Miljöplan och Miljökontrollprogram erhålls.

2.3.2. Kontraktsgenomgång

Protector Ytbehandling AB kallar till kontraktsgenomgång för att klargöra hur kundens miljökrav kan uppfyllas.

2.3.3. Etableringsträff

Vid etableringsträffen förmedlas information om projektens mål och rutiner avseende tider, arbetsmiljö, kvalitet, miljö mm vilket protokollförs på blanketten Etableringsträff.

2.3.4. Startmöte med underentreprenörer

Underentreprenörer som utför arbete vilket kan ha miljöpåverkan kallas för att klargöra vilka miljörutiner som gäller. Mötet protokollförs på blanketten Startmöte UE.

2.4. Projekteringsstyrning

Styrning av projektering sker enligt angivna rutiner i beställningsskrivelse till konsult samt enligt rutiner som fastställs vi projekteringsgenomgång.

2.4.1. Projekteringsgenomgång

Vid projekteringsgenomgången deltar representanter från Protector Ytbehandling AB och dennes konsulter samt i vissa fall beställaren och dennes konsulter. Syftet är att säkerställa att uppställda miljökrav tas hänsyn till.

2.5. Styrning av dokument och data

Enligt kvalitetsmanualen.

2.6. Inköp

Leverantörer bedöms och väljs med hänsyn till förmåga att leva upp till ställda miljökrav, beställningsskrivelse och åberopande handlingar där beställarens miljökrav framgår. Vidare anges hurvida leverantören ska presentera miljövarudeklaration.

2.6.1. Leverantörsvärdering

I leverantörsvärderingsprocessen ingår som ett delkriterie leverantörens miljösystem.

2.7. Behandling av produkter tillhandahållna av kund

Tillhandahållna produkter hanteras miljömässigt, som produkter från andra leverantörer.

2.8. Produktidentifikation och spårbarhet

Av produktidentifikation framgår vilka leverantörer, material, produkter och fabrikat som har använts i projektet. Till detta bifogas alla miljövarudeklarationer.

2.9. Produktionsstyrning

Projekten styrs med hjälp av en samling rutiner.

2.9.1. Skyddsrond

I samband med arbetsplatsernas normala skyddsronder genomförs också kontroll av arbetsstartsträff identifierade miljökritiska aktiviteter för vilka miljökontrollplan ej upprättats.

2.9.2. Miljöplan

Projektens Miljöplan är ett projektunikt dokument som beskriver projektens miljörutiner inklusive projektspecifika miljökrav. Uppföljning av miljöplanen görs i anslutning till byggmöten.

2.9.3. Rutiner för projektändringar

Om de handlingar angivna miljöförutsättningarna ändras, ska utvärdering av konsekvenserna ske.

2.9.4. Mötesplan

Enligt kvalitetsmanual.

2.10. Kontroll och provning

Den som utför ett arbete kontrollerar sin egen arbetsinsats. Detta avser även underentreprenör och konsult.

De vid arbetsstartsträff identifierade miljökritiska aktiviteterna förs in i Miljökontrollprogram med tillhörande Miljökontrollplaner av vilket framgår kontrollmoment, kontrollfrekvens och toleranser.

Projektansvarig och entreprenadingenjör eller motsvarande arbetar gemensamt fram innehållet i miljökontrollplanerna.

2.11. Behandling av kontroll-, mät- och provutrustning

Enligt kvalitetsmanual.

2.12. Kontroll och provningsstatus

Enligt kvalitetsmanual.

2.13. Behandling av avvikande produkter

Enligt kvalitetsmanual.

2.14. Korrigerande och förebyggande åtgärder

Enligt kvalitetsmanual.

2.15. Hantering, förvaring, packning, skydd och leverans

Hantering av kemikalier, drivmedel och oljor bör behandlas separat i Miljöplanen. Övrigt material enligt kvalitetsmanual. Bifogat denna manual finner du Kemikalieinspektionens system för Klassificering och Märkning.

2.16. Hantering av miljödokument

Resultatpärm finns till varje projekt i ett exemplar. innan slutbesiktning överlämnas en kopia till beställaren. Ett exemplar av resultatpärmen arkiveras ihop med övriga projekthandlingar. Följande kvalitetsdokument ska bifogas resultatpärmen:

- Miljöplan
- Kontraktsgenomgång
- Kvalitetskontrollprogram och Kvalitetskontrollplaner
- Miljövarudeklarationer

2.17. Interna kvalitetsrevisioner

Enligt kvalitetsmanual.

2.18. Utbildning

Enligt kvalitetsmanual.

2.19. Service

Kontaktperson under garantitiden är Protector Ytbehandling AB:s VD.

2.20. Statistiska metoder

För närvarande ej tillämpat hos Protector Ytbehandling AB.

3. Referenser

3.1. Mallar

- Miljöplan
- Miljökontrollprogram
- Miljökontrollplan

3.2. Bilagor

- Klassificering och Märkning
- OBS-lista
- Korsreferenstabell 9001-14001

4.3. Handböcker

- SS-EN ISO 14001:1996
- SS ISO 8402:1994
- www.kemi.se